روش های جمع آوری اطلاعات برای نوشتن و انجام رساله دکتری روانشناسی

 

پایان نامه دکتری روانشناسی و آنچه باید در مورد آن بدانیم

انجام پایان نامه دکتری روانشناسی یکی از مهمترین مراحلی است که تمام دانشجویان این رشته باید در آخرین مراحل تحصیل خود در مقطع دکتری، آن را پشت سر بگذارند. نوشتن یک پایان نامه عالی در زمینه موضوعات روز روانشناسی نه تنها یک مهارت محسوب می‌شود بلکه موفقیت شغلی دانشجو را نیز به نوعی تحت تاثیر قرار می دهد. برای تدوین و نوشتن پایان نامه دکتری روانشناسی ، دانشجو باید انگیزه کافی و لازم را داشته باشد تا تمام مراحل را به دقت انجام داده و در نهایت بتواند از طرح خود دفاع و حمایت کند . 

 همانند پایان نامه های سایر رشته ها، انجام پایان نامه دکتری روانشناسی نیز با چالش ها، اعتراض، بررسی ها و برنامه ریزی های متفاوتی روبرو است؛ دانشجوی دوره دکتری روانشناسی باید در سراسر برنامه های درسی خود، موضوعات کاربردی متفاوت را بررسی کرده و از مهارت های تفکر و نوشتن استفاده کند و در همین راستا یک استدلال و استنباط منطقی برای موضوع انجام پایان نامه دکتری خود ارائه دهد. داشتن مهارت های تخصصی تر، روش انجام پایان نامه دکتری روانشناسی را ساده تر خواهد کرد .

مهارت های لازم برای نوشتن پایان نامه دکتری روانشناسی

 نوشتن در زمینه موضوعات روانشناسی مانند نوشتن در در هر زمینه تخصصی دیگر با یکدیگر تفاوت دارد. سبک نوشتاری مقالات دانشگاهی با سبک نوشتن و انجام پایان نامه دکتری روانشناسی متفاوت است. نوشتن مقاله، یک گزارش علمی است که بر اساس یافته ها و تحقیقات استوار می باشد اما نوشتن پایان نامه دکتری، چیزی فراتر از این موارد است .

 برای انجام پایان نامه دکتری در رشته روانشناسی، دانشجو باید جزئیات و کلیات طرح را به صورت کاملاً واضح و شفاف بنویسد، جمله بندی های او مختصر و قابل درک باشد و در تمام طول پایان نامه، دقت و حساسیت بالایی به خرج دهد؛ به عبارت کلی، یک پایان نامه دکتری روانشناسی در پایان باید جریان منطقی از اطلاعات را از نویسنده به خواننده منتقل کند .

زمانی می توانیم بگوییم که یک انجام پایان ‌نامه دکتری روانشناسی ارزش فوق ‌العاده‌ای دارد که در انجام آن از روش ‌های نگارش علمی و نثر ساده و متنی تامل پذیر استفاده شده باشد. متن پایان نامه نباید خشک و بی روح باشد؛ شاید خلاقیت در نوشتن در کنار تجربه مشاوره پایان نامه دکتری روانشناسی ، متن را حرفه ای تر جلوه دهد. ایده های مطرح شده در متن پایان نامه باید قابل درک و قابل فهم باشد؛ همچنین نباید خارج از موضوع و بدون جذابیت تدوین شود .

مهمترین مراحل انجام پایان نامه دکتری روانشناسی چیست ؟

 در زمان مشخص شده در برنامه رشته دکتری روانشناسی، دانشجویان باید نسبت به ارائه پروپوزال و آغاز مراحل انجام پایان نامه دکتری روانشناسی اقدام کنند؛ بنابراین اولین مرحله برای نوشتن پایان نامه، تدوین و تهیه یک پروپوزال مناسب است. خدمات مشاوره پایان نامه دکتری روانشناسی از ابتدای نوشتن پروپوزال تا مرحله دفاعیه به دانشجو ارائه می شود. دانشجو باید برای موفقیت در نوشتن رساله دکتری خود، منابع علمی متنوعی را مطالعه کند و درباره تحقیقات قبلی اطلاعات گسترده ‌ای کسب کند. دانشجوی دوره دکتری لازم است مقالات روانشناسی را جمع‌آوری کرده و اطلاعات مفید را در زمینه های مختلف به همراه جزئیات یادداشت کند. این کارها به منزله ورود به مراحل نوشتن پایان نامه دکتری روانشناسی است.

در مرحله بعد، پس از آنکه تمام موارد، آماده شد و اطلاعات کامل پیرامون موضوع انتخابی جمع آوری شد، نوبت به تدوین پایان نامه مطابق با دستورالعمل دانشکده می باشد. در مرحله آخر حتماً باید ویراستاری متن پایان نامه دکتری، توسط دو یا سه نفر از اساتید برتر در این رشته انجام گیرد .

نوشتن پایان نامه دکتری روانشناسی به صورت منسجم و مفهومی

 زمانی که شما به عنوان دانشجوی دوره دکتری، پایان نامه خود را می نویسید بی شک از تعداد زیادی از عناصر نوشتاری اساسی در ساختار مقاله و متن خود استفاده می کنید. پایان نامه های دکتری روانشناسی معمولاً یک موضوع بحث برانگیز را ارائه می دهند و با استفاده از شواهد و تحقیقات عینی، یک سوال یا چالش را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آن را به صورت کاملاً جهت گیری شده ارائه می دهند.

زمانی می توان یک پایان نامه روانشناسی در دوره دکتری را منسجم و مفهومی معرفی کرد که پیش نویس ها، متن اصلی و نتایج و ضمائم کاملاً اصولی بررسی شده باشند. با توجه به اینکه یک پایان نامه دکتری روانشناسی بر اساس تحقیقات قبلی شکل گرفته است، لازم است پیش نویس ها با ارجاع شدن به منبع اصلی، نوشته شود.

زمانی که پایان نامه دکتری روانشناسی خود را می نویسید اگر لازم است ایده های آزمایشی را معرفی کنید و در مورد آن به تحقیق بپردازید؛ شواهد را جمع آوری کنید تا در صورت لزوم، پشتیبان طرح اصلی شما باشد؛ به این صورت موضوع پایان نامه شما به همراه متن اصلی، منسجم و مفهومی به نظر می آید؛ از همه مهمتر، این کار به اعتبار بخشی به مقاله یا مقالات استخراج شده از پایان نامه شما کمک می کند.

برخی نکات کاربردی برای نوشتن پایان نامه دکتری روانشناسی

  • در تمام مراحل جمع آوری شواهد و تحقیقات از دیدگاه های مختلف به موضوع نگاه کنید؛ از خود سوال کنید چرا مطالعات شما نتایج متفاوتی دارد و چگونه می توانید از آن برای ادامه تحقیق استفاده کنید.
  • از خود سوال کنید آیا روش های مطالعه و تحقیق قابل مقایسه هستند و آیا نمونه های جمع آوری شده نیز قابل قیاس می باشند یا خیر؟
  • در تمام مراحل پژوهش و بر اساس فرضیات، سوالات یکسان را پاسخ داده یا به بخش های مختلفی تقسیم کنید.
  • از هر سوال نتیجه گیری کنید و چالش های سوالات قبلی را برطرف سازید.
  • شاید لازم باشد در برخی مراحل، از یک زاویه جدید به موضوع پایان نامه دکتری روانشناسی نگاه کنید.
  • به ادبیات نوشتن پایان نامه بسیار دقت داشته باشید.
  • موضوع پایان نامه و تمامی بخش ها باید به قدر کافی کاربردی و هیجان انگیز باشد تا تحقیق شما را به صورت یک پایان نامه پخته شده ارائه دهد.
  • در مواردی شاید لازم باشد به نقد و بررسی ایده های چندگانه بپردازید.
  • اگر لازم است یافته ها را از چند قسمت مورد بررسی قرار دهید یا با یکدیگر ترکیب کنید.
  • در موضوع پایان نامه دکتری روانشناسی به مسائلی بپردازید که از دیدگاه دیگران نادیده گرفته شده است.

 

روش های جمع آوری اطلاعات برای نوشتن و انجام رساله دکتری روانشناسی

یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان مقطع دکتری در طول دوران تحصیلی خود ارائه رساله دکتری می باشد . البته یکی از اقدامات مهم دیگر در طول دوره تحصیلی در مقطع دکتری ارائه مقالات علمی پژوهشی می باشد ؛ بنابراین ارائه رساله دکتری خوب با کیفیت عالی از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد . انتخاب موضوع برای انجام رساله دکتری نسبت به دوره کارشناسی ارشد از اهمیت بیشتری برخوردار است به همین دلیل دانشجو باید تمام تلاش خود را برای انتخاب موضوع مناسب و روش های عالی برای جمع آوری اطلاعات را به کار بندد . یکی از رشته های پر طرفدار امروزه روانشناسی می باشد در این مقاله قصد داریم تا مراحل مورد نیاز برای انتخاب موضوع مناسب برای نوشتن و انجام رساله دکتری روانشناسی را بیان نماییم .

مراحل مورد نیاز برای انتخاب موضوع و آغاز نوشتن و انجام رساله دکتری روانشناسی

قطعاً برای انجام رساله دکتری ابتدا باید پروپوزال دکتری را به استاد راهنما خود تحویل دهید و پس از تائید ایشان می توانید کار نوشتن پایان نامه خود را آغاز نمایید . از آنجا که ارائه رساله دکتری نسبت به کارشناسی ارشد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است بهتر است قبل از انجام هر کاری به مشاوره با استاد راهنما بپردازید و تمامی راهنمایی های لازم را از او دریافت نمایید . پس از دریافت راهنمایی های لازم می توانید برای انتخاب موضوع مناسب برای رساله دکتری خود مراحل زیر را طی کنید .

  • مطالعه نمودن کتب ، پایان نامه ، مقالات و پروپوزال دکتری آماده و انجام پژوهش های لازم در رابطه با موضوع پیشنهادی
  • بازخوانی کتاب های مرجع و پروژه های درسی انجام شده در زمینه علم روانشناسی
  • گرفتن مشاوره و راهنمایی های لازم از اساتید و پژوهشگران صاحب نظر و مقاله های معتبر
  • ارزیابی قابلیت ایجاد نوآوری در موضوعات
  • در نظر گرفتن مدت زمان مورد نیاز برای به پایان رساندن کار نوشتن رساله دکتری روانشناسی و پیش بینی این موضوع که در پایان تحقیقات نتیجه در قالب مقاله جدید در مجله های علمی پژوهشی یا ISI به چاپ برسد .

روش های جمع آوری اطلاعات برای ارائه پروپوزال دکتری و آغاز انجام رساله دکتری روانشناسی

روش های جمع آوری اطلاعات برای نوشتن رساله دکتری روانشناسی به طور کلی به دو گروه میدانی و کتابخانه ای طبقه بندی می شوند . در اکثر اوقات روش کتابخانه ای در انجام رساله دکتری مورد استفاده قرار می گیرد . روش های میدانی نیز برای آغاز نوشتن رساله دکتری روانشناسی شامل مشاهده ، مصاحبه ، پرسشنامه ، آزمون ، مباحثه و مولتی مدیا می باشد . به مجموعه واحدهایی که در یک صفت مشترک باشند جامعه آماری گفته می شود . نمونه آماری شامل تعدادی از افراد جامعه می باشد که صفات آن ها مشابه صفات جامعه باشد . نمونه گیری که فرآیند انتخاب نمونه می باشد از طریق روش های مختلف امکان پذیر می باشد .

  • نمونه گیری تصادفی ساده : این روش اغلب توسط اعداد ، قرعه کشی یا سیستماتیک صورت می گیرد .
  • نمونه گیری چینه ای : زمانی که تغییرات صفت مورد مطالعه در جامعه شدید باشد مورد استفاده قرار می گیرد .
  • نمونه گیری خوشه ای و چند مرحله ای : زمانی که حجم جامعه نامعلوم باشد مورد استفاده قرار می گیرد .